{"id":7636,"date":"2022-02-05T12:39:40","date_gmt":"2022-02-05T11:39:40","guid":{"rendered":"https:\/\/szczurforteczny.pl\/?p=7636"},"modified":"2022-10-18T10:26:52","modified_gmt":"2022-10-18T08:26:52","slug":"sanktuarium-sw-anny","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/szczurforteczny.pl\/7636\/sanktuarium-sw-anny\/","title":{"rendered":"Sanktuarium \u015bw. Anny na G\u00f3rze \u015awi\u0119tej Anny"},"content":{"rendered":"\n

Z t\u0105 G\u00f3r\u0105, jak z wi\u0119kszo\u015bci\u0105 miejsc kultu religijnego, zwi\u0105zany jest ca\u0142y szereg legend i barwnych opowie\u015bci. Dotycz\u0105 one zar\u00f3wno cudownej figurki \u015bw. Anny, jak i miejsca, kt\u00f3re sobie obra\u0142a za miejsce kultu. Jedna z legend powiada, \u017ce t\u0119dy powraca\u0142 do domu z wojennej wyprawy ksi\u0105\u017c\u0119 hiszpa\u0144ski, wioz\u0105c w\u015br\u00f3d \u0142up\u00f3w wojennych pos\u0105\u017cek \u015bw. Anny. Kiedy wo\u0142y wjecha\u0142y na szczyt G\u00f3ry, stan\u0119\u0142y w miejscu i za nic nie chcia\u0142y ruszy\u0107 dalej. Ksi\u0105\u017c\u0119 uzna\u0142 to za znak nieba i wzni\u00f3s\u0142 na szczycie G\u00f3ry ko\u015bci\u00f3\u0142, w kt\u00f3rym postawi\u0142 figurk\u0119 \u015bw. Anny. Kronikarz klasztorny zanotowa\u0142, \u017ce po osiedleniu si\u0119 na G\u00f3rze Franciszkan\u00f3w podczas budowy klasztoru natrafiono na \u015blady g\u0142\u0119bokich piwnic klasztornych, a uprawiaj\u0105c ogr\u00f3d niejednokrotnie wykopywano ko\u015bci ludzkie. Zatem nie jest wykluczone, \u017ce ju\u017c w \u015bredniowieczu znajdowa\u0142 si\u0119 tu klasztor z ko\u015bcio\u0142em b\u0105d\u017a kaplic\u0105 \u015bw. Jerzego, st\u0105d by\u0107 mo\u017ce pochodzi pierwotna nazwa G\u00f3ry, g\u00f3ra \u015bw. Jerzego. Inne zapiski m\u00f3wi\u0105, \u017ce by\u0142a tu kaplica \u015bw. Jakuba, ale wojny i po\u017cary dzie\u0142a zniszczenia dokona\u0142y, i nie zachowa\u0142y si\u0119 \u017cadne wiarygodne dokumenty. Dopiero wiek XVI rzuca nieco \u015bwiat\u0142a na histori\u0119 G\u00f3ry \u015bw. Anny. Z tego okresu pojawia si\u0119 pierwsza oficjalna wzmianka o ko\u015bciele na szczycie Che\u0142mskim pochodz\u0105ca z 1516 r. Miko\u0142aj Strza\u0142a, w\u0142a\u015bciciel d\u00f3br Poremby, Le\u015bnicy i Zdzieszowic, odda\u0142 w zarz\u0105d proboszczowi z Le\u015bnicy ko\u015bci\u00f3\u0142 znajduj\u0105cy si\u0119 na G\u00f3rze Che\u0142mskiej. A zatem dzieje pierwszego znanego ko\u015bcio\u0142a na G\u00f3rze zwi\u0105zane s\u0105 z rodem szlacheckim Strza\u0142\u00f3w. W\u0142a\u015bciwie nikt nie wie, sk\u0105d si\u0119 wzi\u0105\u0142 pos\u0105\u017cek \u015bw. Anny, wiadomo tylko, \u017ce jest tu od dawna, przypuszczalnie powsta\u0142a wcze\u015bniej ni\u017c wybudowano \u015bwi\u0105tyni\u0119. Znawcy sztuki powstanie pos\u0105\u017cku datuj\u0105 na po\u0142ow\u0119 XV stulecia. Przedstawia ogromn\u0105 warto\u015b\u0107 historyczn\u0105 i artystyczn\u0105. Nale\u017cy do najstarszych rze\u017ab drewnianych na \u015al\u0105sku. Jest to rze\u017aba prymitywna o wysoko\u015bci 66 cm, pomalowana w kolory: ziele\u0144 i czerwie\u0144. Niekt\u00f3re partie rze\u017aby posiadaj\u0105 a\u017c trzy warstwy farb co dowodzi\u0142oby kilkukrotnego odnawiania rze\u017aby. \u015aw. Anna w lewej r\u0119ce trzyma c\u00f3rk\u0119, NMP, a na prawej wnuka, Jezusa Chrystusa. W g\u00f3rnych partiach rze\u017aby \u015bw. Anny. Widoczna jest lakowa piecz\u0119\u0107 Prowincji Naj\u015bwi\u0119tszej Maryi Anielskiej z Ma\u0142opolscki. Proboszcz z Le\u015bnicy, kt\u00f3remu podlega\u0142 ko\u015bci\u00f3\u0142 ze szczytu Che\u0142mskiego, nie by\u0142 w stanie otoczy\u0107 go odpowiedni\u0105 opiek\u0105 duszpastersk\u0105. Hrabia Melchior Ferdynand, kt\u00f3ry by\u0142 cz\u0142owiekiem pobo\u017cnym, powzi\u0105\u0142 zamiar, aby dla nieustaj\u0105cego kultu \u015bw. Anny, sprowadzi\u0107 do ko\u015bcio\u0142a na G\u00f3r\u0119 Franciszkan\u00f3w. Kilkakrotnie prosi\u0142 o to Franciszkan\u00f3w-Reformat\u00f3w Prowincji Ma\u0142opolskiej w Krakowie. Ci jednak d\u0142ugo zwlekali z podj\u0119ciem decyzji. By\u0142 rok 1655, czas najazdu szwedzkiego na Polsk\u0119. Protestanckie oddzia\u0142y wojsk szwedzkich nie cofa\u0142y si\u0119 nawet przed grabie\u017c\u0105 ko\u015bcio\u0142\u00f3w i klasztor\u00f3w. Kiedy Szwedzi zagrozili miastu Krak\u00f3w, broni\u0105cy miasta hetman Czarniecki poleci\u0142 spali\u0107 budynki przyleg\u0142e do mur\u00f3w miejskich. Spalono w\u00f3wczas klasztor Reformat\u00f3w. Franciszkanie z Krakowa i Lwowa schronili si\u0119 przed naje\u017ad\u017ac\u0105 w niewielkim franciszka\u0144skim klasztorze w Gliwicach. Klasztor ten nie m\u00f3g\u0142 pomie\u015bci\u0107 wszystkich zakonnik\u00f3w, wi\u0119c w\u0142adze zakonne postanowi\u0142y spe\u0142ni\u0107 pro\u015bb\u0119 Melchiora Ferdynanda i osiedli\u0107 na G\u00f3rze Che\u0142mskiej cz\u0119\u015b\u0107 swoich wsp\u00f3\u0142braci. Dnia 6 sierpnia 1656 r. hrabia Melchior Ferdynand przekaza\u0142 Franciszkanom klucze ko\u015bcio\u0142a \u015bw. Anny, wraz z aktem darowizny, szczeg\u00f3\u0142owo opisuj\u0105cym wielko\u015b\u0107 klasztornych w\u0142o\u015bci. Kiedy wojska szwedzkie zagrozi\u0142y bezpo\u015brednio Krakowowi, kr\u00f3l Jan Kazimierz musia\u0142 szuka\u0107 schronienia w ksi\u0119stwie Opolsko-Raciborskim, kt\u00f3re na mocy uk\u0142adu zawartego w 1645 r. Para kr\u00f3lewska zatrzyma\u0142a si\u0119 w G\u0142og\u00f3wku u wiernej sobie rodzinie Oppersdorf\u00f3w, Franciszek Euzebiusz hr. Oppersdorf by\u0142 bowiem praw\u0105 r\u0119k\u0105 kr\u00f3lowej Marii Ludwiki w zarz\u0105dzaniu Ksi\u0119stwem Opolsko-Raciborskim. Korzystaj\u0105c z pobytu kr\u00f3la w pobli\u017cu \u017byrowej i G\u00f3ry Che\u0142mskiej hrabia Melchior Ferdynand de Gaschin zwr\u00f3ci\u0142 si\u0119 do\u0144 z pro\u015bb\u0105 o potwierdzenie aktu darowizny na rzecz Franciszkan\u00f3w, co te\u017c kr\u00f3l uczyni\u0142 dnia 16 czerwca 1657 r.<\/p>\n\n\n\nngg_shortcode_0_placeholder\n\n\n\n\n\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\n\t\t\t\t