Akademia VADEMECUM PODRÓŻNIKA

Jaki kajak?

Kajakarstwo to jedna z najpopularniejszych form wypoczynku na wodzie.
Na rynku jest cała gama kajaków, które różnią się przeznaczeniem, oraz tym jak są wykonane. Musimy wybrać pomiędzy wytrzymałością, a wagą.

Kajaki wykonane z laminatu, są bardzo lekkie i zwrotne, jednak są podatne na uszkodzenia mechaniczne.

Innym wyborem, są kajaki polietylenowe, które są znacznie bardziej wytrzymałe, lecz nieco cięższe. Cieszą się większą popularnością i wypierają obecnie kajaki laminatowe.

Mniej popularne, chociaż też czasami spotykane. A szkoda, gdyż w niektórych przypadkach zdecydowanie górują nad kajakami. To kanu, jest bardzo obszerne i zmieści spokojnie do trzech osób lub bardzo dużo bagażu. Minusem jest tutaj wielkość, która może być problematyczna w transporcie. 

Kajak standardowy to ciężki, duży i nieporęczny sprzęt. Mało kto, zwłaszcza w mieście ma możliwość przechowywania takiego sprzętu, potrzebny jest garaż. By transportować standardowy kajak, potrzebne będą relingi lub bagażnik dachowy oraz dwie osoby by kajak załadować i rozładować.



Więc wielu entuzjastów szuka sprzętu, który jest łatwy w transporcie, przechowywaniu i manewrowaniu.

Kajaki składane – to sprzęt, który pod względem konstrukcyjnym najmniej odbiega od swego eskimoskiego pierwowzoru. Jego konstrukcja składa się z elastycznej powłoki naciąganej na składany szkielet, wykonany jest najczęściej z drewna, duralu i mosiądzu. Typowa konstrukcja to dwa zespoły, zespół dziobu i rufy. Gotowe zespoły dziobu i rufy wkłada się do powłoki i następnie łączy, napinając powłokę. Powłoka wykonana jest najczęściej z dwóch rodzajów materiału. Dno kajaka to tkanina stylonowa pokryta obustronnie kilkoma warstwami gumy neoprenowej, nylonowej, PVC lub tworzywami poliuretanowymi nazwy handlowe: Hypalon, Baguflex. Pokład wykonany jest najczęściej z lżejszej, impregnowanej tkaniny bawełnianej lub stylonowej. Dodatkowe wyposażenie składaka to: siodełka i oparcia, urządzenie sterowe i ewentualne ożaglowanie.

Skompresowany kajak pneumatyczny mieści się w torbie, którą swobodnie można wziąć na plecy i wsiąść z nią do pociągu lub busa. Kajaki pneumatyczne są wykonane z materiału o dużej wytrzymałości, który jest odporny na uszkodzenia i przeciekanie. Dlatego coraz więcej osób zwraca uwagę na te kajaki.
Ale jaki kajak pneumatyczny wybrać?
Najtańsze jednopowłokowe kajaki z PCV, zaliczają się do nich Sevylor Tahiti, Sevylor Rivera, Intex Exporer K2 i inne.

Kajaki dwupowłokowe – do tej grupy zaliczają się Sevylor Hudson, Colorado, większość modeli Itivit z Decathlonu i inne. Konstrukcja wygląda następująco. Z wodoszczelnego materiału jest uszyty kadłub z kieszeniami. Do tych kieszeni zapinanych na zamek wkłada się pompowane komory wypornościowe.

Od tego momentu zaczyna się opis kajaków którymi nigdy nie pływałem z stąd też brak fotografii. Trochę droższe kajaki z PCV, do tej grupy zaliczają się m.in Intex Excursion PRO, Aquamarina Betta. Te kajaki powstały dla osób które do tej pory używały tych najtańszych z PCV a chciałyby bez rujnowania budżetu mieć coś lepszego. W tych modelach producent używa grubszego PCV.
Kolejna grupa to drogie kajaki gumowe jednopowłokowe – nitrilon, hypalon. Te kajaki są często pomijane bo nie wyglądają tak fajnie jak te dwupowłokowe z Decathlona.
Ekstremalnie drogie kajaki gumowe – hypalon i neopren. Materiał to guma hypalonowa zbrojona nylonem. Jedynym producentem takich kajaków jest Grabner.
Kajaki hybrydowe – składają się z dwóch części. Burty połączone z dnem oraz wkładana podłoga. Konstrukcja jednowarstwowa, burty pompowane, podłoga również ale wykonana z tkaniny Dropstich i ma twardość deski SUP. Niestety mata Dropstich wyjątkowo słabo się składa i nie wolno jej załamywać – stąd trzeba się dokładnie trzymać instrukcji przy pakowaniu. I ostatnie kajaki wysokociśnieniowe – full HP – ten kajak w całości wykonany jest w technologii Dropstich. Kajaki wykonane w technologii Dropstich zawierają miliony twardych nici poliestrowych, które łączą górne i dolne ściany nadmuchiwanych komór. Dzięki temu kajak można napompować do naprawdę wysokiego ciśnienia, jednocześnie nadając mu super sztywność oraz formę.

Loading

Podobne posty