Caravaning to współczesna forma turystyki motorowej,dla której bazą noclegową jest przyczepa campingowa, campingowo- namiotowa lub camper. Czyli wczasy plenerowe na wyższym poziomie wyposażenia technicznego.W człowieku żyjącym we współczesnym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia – ucieczki od codzienności i przebywania wśród lasów ,wód i łąk. Ogłuszany hałasem miast w pogoni za pieniądzem, w swoistym wyścigu szczurów ,współczesny człowiek jest po prostu spragniony ciszy i spokoju, spragniony kontaktu z przygodą i przyrodą.Wprawdzie caravaning jako jedna z form turystyki realizuje potrzebę powrotu do natury, to jednak współczesny zwolennik kontaktu z przyrodą przemieszcza się wygodnym samochodem, ciągnąc za sobą przyczepę mieszkalną wyposażoną w kuchenkę gazową, sztuczne oświetlenie, toaletę, lodówkę. Niby jest w lesie lub nad wodą ,lecz nie wyrzeka się wygód. W dobrze zaplanowanej wyprawie caravaningowej jazda w ciągu dnia nie trwa dłużej niż pół dnia, a są takie dni kiedy w ogóle nie uruchamia się silnika. Wyprawa z przyczepą stwarza znacznie więcej sytuacji zachęcających do ruchu, niż siedzenie w domu, nie mówiąc już o mnóstwie wrażeń i przeżyć dla wszystkich uczestników a w szczególności dzieci. Caravaningowiec jest zatem turystą, przenosi się z miejsca na miejsce w celach poznawczych.
…bardzo ważnym kryterium doboru pojazdu campingowego jest ruchliwość uprawianej turystyki, która może być bardziej pobytowa lub bardziej wędrowna. W skrajnych przypadkach jedni jadą na z góry upatrzone miejsce i tam pozostają przez cały czas biwakowania, po czym wracają do domu. Inni przeciwnie, niemal każdą noc spędzają w innej miejscu i tylko może w punkcie docelowym biwakują nieco dłużej. Osoby biwakujące w jednym miejscu lub rzadko zmieniające ‘’miejsce postoju’’ nie powinny obawiać się pracochłonnego rozbijania i zwijania biwaku, gdyż odbywa się to nie często. Dla nich dobrym rozwiązaniem jest przyczepa campingowa wraz z przedsionkiem, który to powiększa przestrzeń życiową pod dachem. Z kolei przy wędrownym, a zatem ruchliwym sposobie spędzania wakacji czy urlopu lub wolnego, rozbijanie i zwijanie biwaku musi być maksymalnie uproszczone inaczej czynności te pochłoną nam mnóstwo czasu. Dlatego w wędrownych formach wypoczynku najlepsza jest przyczepa campingowa sztywna lub camper. Przy tym na zewnątrz nie używa się żadnych przedsionków składanych. Można jedynie stosować proste daszki i markizy. Ogólna zasada: chcesz dużo wędrować to unikaj zewnętrznych elementów biwakowych. Bardziej wędrowne formy turystyki campingowej wiążą się z większą gotowością do jazdy, większą manewrowością pojazdu campingowego i niestety większy zużyciem paliwa. Tu odpowiedź jest prosta, samochodem campingowym szybciej wyruszymy w drogę i łatwiej nim będziemy manewrować niż zespołem złożonym z przyczepy i samochodu, i fakt jest faktem że znalezienie miejsca do zaparkowania zestawu jest daleko trudniejsze niż dla jednego tylko pojazdu. Także przejazd przez trudniejsze odcinki drogi jest łatwiejszy samym tylko camperem niż samochodem z tonową przyczepą na haku. Minęły czasy, kiedy pojawienie się na naszych drogach przyczepy campingowej towarzyszyła powszechna sensacja, choć czasami się zdarza.
Kto ma praktykę obozową z namiotem, ten nie będzie miał trudności z przyczepą jest znacznie łatwiejsza do zorganizowania. Nie trzeba tak starannie wyszukiwać odpowiedniego miejsca, jak pod namiot. Przyczepę można doskonale ustawić nawet w pokrzywach, byle by było trochę ładnego miejsca przed przyczepą od strony drzwi. Trzeba tylko pamiętać by nie wybierać miejsca na biwak pod samotnym dużym drzewem, na szczycie góry gdzie ciągle wieje, pod przewodami wysokiego napięcia, na uczęszczanej drodze no i w pobliżu torów kolejowych z oczywistych względów. Przespać się można w przyczepie nawet na parkingu, na spokojniejszej uliczce, bocznej drodze, przy płocie, nad rowem, w miejscach, które trzeba odradzać gdyby chcieć noclegować w namiocie. Pamiętać należy by w miarę możliwości zestaw ustawiać tak, by w razie nagłej potrzeby wyjazdu szybko bez zbędnych komplikacji odjechać. Jeżeli taki awaryjny wyjazd zdarzy się podczas deszczu, w czasie wichury i w innych niekorzystnych dla nas warunkach lub sytuacjach kryzysowych, to niezbędne manewry z przyczepą okażą się koszmarem lub w ogóle niemożliwe do wykonania. Zatem zasada: DYSZLEM PRZYCZEPY DO DROGI – niech jest to dla was regułą obowiązującą.
Skuteczność wypoczynku ocenia się własnym samopoczuciem, a nie liczbą dni spędzonych poza domem. Można, zatem świetnie wypocząć nawet w krótszym czasie, jeśli forma wypoczynku i jego realizacja będą właściwe. Nie realizujemy urlopu na „wariackich papierach”. Kto właściwie planuje, ten już odjazd z domu zaliczyć może do pięknych przeżyć. Nie chodzi o zakładanie sobie dodatkowych pęt. Caravaning zapewnia swoim zwolennikom wyjątkowo dużo stopni swobody w planowaniu i realizacji. Nasz zestaw caravaningowy powinien być całkowicie niezależny od bazy noclegowej i żywieniowej, jak i dostępu do prądu, ciepłej wody. Wypoczynek zależy tylko od nas samych. Wykorzystujemy więc te szanse, jaką nam daje caravaning. Podczas naszych wypraw caravaningowych, poruszamy się w większości drogami ‘’trzeciej klasy odśnieżania”, gdzie możemy zobaczyć i poczuć słowiańską ziemię. Zawsze udaje się przez cały okres wyprawy nie korzystać z pól campingowych ani żadnych innych komercyjnych miejsc noclegowych. Szukamy miejsc za Free. Na szlaku naszych wędrówek spotykamy wspaniałych ludzi.