Jedyną czynną przemysłową koleją linową w Polsce pozostaje licząca 7 km kolejka z kopalni wapienia w Piechcinie do zakładów sodowych w Janikowie niedaleko Inowrocławia. W przeszłości rozebrana została odnoga tej kolejki do zakładu Soda Mątwy. Kolej linową otwarto w 1960 r., w jej skład wchodzą 164 wagony. Kolej jest bezzałogową koleją towarową w układzie dwulinowym. Jedna lina jest nośną i stanowi tor po którym toczą się koła wagonika. Druga lina jest liną pociągową, która powoduje ruch wagonu.
Linia przebiega z kamieniołomów w Piechcinie do stacji załomowej przy zakładach w Janikowie. Przechodzi wśród pól i łąk, nad drogami:
– Pakość – Radłowo,
– Pakość – Krzekotowo,
– DW255
– Pakość – Jankowo,
– Pakość – Janikowo,
– nad Jeziorem Pakoskim.
Wagoniki poruszają się z prędkością 2,3 m/s. Linia napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW.
Ciech Soda Polska S.A. – spółka akcyjna należąca do branży przemysłu chemicznego, której strukturę tworzą przede wszystkim dwa zakłady – Zakład Sodowy w Mątwach, którego tradycja sięga 1882 roku, oraz Zakład Sodowy w Janikowie, utworzony w 1957 roku.
Zakłady w Inowrocławiu – Mątwach oraz Janikowie wytwarzają m.in. sodę kalcynowaną lekką i ciężką, sodę oczyszczoną, chlorek wapnia, kredę strącaną, a także żele krzemionkowe, zeolity i sita molekularne, hopkalit, osuszacz cynkowo – wapniowy oraz kredę nawozową. Zakłady w Janikowie są największym w Polsce producentem soli warzonej (mokrej i suchej) oraz liczącym się wytwórcą kredy kosmetycznej, ditlenku węgla, peklosoli, soli medycznej oraz wapna nawozowego. Głównymi odbiorcami sody są koncerny szklarskie, huty szkła, producenci detergentów, przemysł chemiczny, metalurgiczny, spożywczy, paszowy i farmaceutyczny.