Podróżowanie samochodem z przyczepą kempingową stało się bardziej popularne na skutek pandemii Covid-19, ogromna część ośrodków noclegowych na całym świecie została zamknięta. Wiele osób w obawie o zdrowie własne i najbliższych chciało podróżować z dala od skupisk ludzkich, dlatego też wyprawy z własną przyczepą kempingową, kamperem, lub z namiotem dachowym który możemy postawić praktycznie w każdym miejscu, stało się nie tylko przyjemne, ale i bardzo bezpieczne.
Przed każdym wyruszeniem w drogę powinniśmy sprawdzić:
– ciśnienie powietrza w oponach,
– działanie świateł,
– sprawność hamulca najazdowego.
– sprawność sprzętów znajdujących się wewnątrz przyczepy – kuchenka, lodówka, ogrzewanie, pompy wody i inne.
Ważnym aspektem są wymiary naszego zestawu, według prawa powinny się one mieścić w następującym limicie:
2,55 metra szerokości, 4 metrów wysokości i 18,75 metra długości.
By prowadzić samochód z przyczepą kempingową, wyróżniamy dwa rodzaje przepisów dotyczących prowadzenia takiego zestawu pojazdów. Przy przyczepie ważąca do 750 kg nie musimy mieć dodatkowych uprawnień, łączna masa samochodu i przyczepy kempingowej nie może przekroczyć masy 4250 kg, a sam samochód wraz z pasażerami i ładunkiem, który się w nim znajduje, nie może przekraczać 3500 kg.
Sprawa ma się inaczej w sytuacji przyczepy powyżej 750 kg, po pierwsze, maksymalna masa całego zestawu nie może przekroczyć 3500 kg, a po drugie, masa całkowita samochodu powinna być większa przynajmniej o 1/3 od masy całkowitej przyczepy, a sama przyczepa musi być wyposażona w hamulec najazdowy, którego nie musi być w przyczepie lekkiej. Jeśli nie spełniamy powyższych norm, to musimy uzyskać kod 96 – do holowania cięższej przyczepy, poprzez zdanie egzaminu praktycznego. Wówczas będziemy mogli prowadzić zestaw pojazdów o masie do 4250 kg.
Poruszając się po naszym kraju w terenie zabudowanym, obowiązują takie same ograniczenia prędkości, jakie obowiązują samochody osobowe – 50 km/h. Poza obszarem zabudowania maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się zespół pojazdów zależy od tego, czy jest to droga jednojezdniowa – 70 km/h, czy dwujezdniowa – 80 km/h. Także na drogach ekspresowych i autostradach obowiązują mniejsze prędkości – 80 km/h.
Przy dużej przyczepie, na pokładzie mamy wszystko:
– lodówkę
– kuchenkę 4- palnikową
– zlew
– zbiorniki z wodą czystą i brudną
– ogrzewanie
– miejsce do przygotowywania posiłków
– toaletę w raz z prysznicem
– często osobną sypialnię
– na dużym dachu zmieszczą się panele fotowoltaiczne.
Niestety przy dużej przyczepie mamy ograniczenia związane z znalezieniem odpowiedniego miejsca biwakowego, zjazd z drogi asfaltowej lub szczególnie niewdzięczne zadanie cofania długim zestawem, kilometr do tyłu na wąskiej leśnej drodze bez możliwości zawrócenia.
Dodaj komentarz