Mosty, wiadukty, tunele NATURALNA POLSKA Zabytki techniki

Eulengebirgsbahn

Kolej Sowiogórska “Eulengebirgsbahn” – nazwa dawnej normalnotorowej kolei prowadzącej z Dzierżoniowa przez Pieszyce, Bielawę, Srebrną Górę, Przełęcz Srebrną, Wolibórz, Słupiec do Ścinawki Średniej, o długości 62 km. Niekiedy tą nazwą określany jest jedynie jej górski odcinek ze Srebrnej Góry do Woliborza, na którym miejscami zamontowana była dodatkowa szyna zębata. Projekt trasy opracowano w latach 1895–1896. Miała ona służyć przede wszystkim jako atrakcja turystyczna, lecz także na potrzeby transportu węgla z kopalń w Słupcu i Nowej Rudzie do Dzierżoniowa. Pierwsze prace rozpoczęto już w 1897. Roboty ziemne rozpoczęto 12 września 1899. Szczególnie trudny w budowie był odcinek między Srebrną Górą a Woliborzem wymagał m.in. wybudowania wiosną 1901 dwóch ceglanych wiaduktów, żdanowskiego, wys. 23,8 m i srebrnogórskiego, wys. 28 m o łącznej długości 260 m, czterech głębokich wkopów w litych skałach i wysokich nasypów. Dzisiaj w wąwozie, byłym torowiskiem w śród skał i dzikiej przyrody można pomykać na rowerze.

Loading

Podobne posty