URBEX POLSKA

Cementownia Grodziec w Będzinie

Pierwsza na ziemiach polskich cementownia. Kiedy w 1857 roku rozpoczęto w niej produkcję cementu portlandzkiego na świecie działały jedynie cztery takie zakłady. Właścicielem cementowni wtedy pod zaborem rosyjskim był Stanisław Ciechanowski, właściciel Grodźca. Grodziec obfitował w surowce niezbędne do produkcji cementu, wapń, glinki, węgiel, oraz dogodne połączenia komunikacyjne. Początkowo zakład posiadał dwa prymitywne piece do …

Loading

PODZIEMNA POLSKA Vademecum

Drezyny pancerne

W Polsce potrzeba posiadania lekkich pojazdów tego rodzaju została dostrzeżona już w 1919 roku podczas wojny polsko – rosyjskiej. Wówczas do celów rozpoznania używano jedynie lekkich składów ciągniętych przez rezerwowe lokomotywy, często nieopancerzone, wydzielone ze składów pociągów pancernych. Podczas tej wojny Wojsko Polskie używało około 50 pociągów pancernych, z których zdecydowana większość była improwizowana i …

Loading

Bushcraftowa kuchnia VADEMECUM PODRÓŻNIKA

Zupa z pieczarkami nad ogniem gotowana

Nie ma nic przyjemniejszego. Potrawa przechodzi zapachem dymu z palonego drewna. Pożywna, idealna do outdoorowego wypoczynku.Smalec wrzucam do kociołka. Gdy się roztopi, wrzucam pokrojoną cebulę i mieszam intensywnie, aż cebula się zeszkl. Po chwili wrzucam pokrojone pieczarki. Gdy pieczarki się podsmażą, zalewam “ważnym” składnikiem, czyli bulionem i uzupełniam wodą. Dodaje przyprawy do smaku, duszę na ogniu, …

Loading

Akademia VADEMECUM PODRÓŻNIKA

Hydrocaravaning – Barking – Przepis prawa

Dziedzina turystyki wędrownej zwana z angielska bargingiem (barge – barka) a w Polsce, coraz częściej, hydrocaravaningiem – jest od wielu lat bardzo popularna w Europie. Sprzyjają temu dobrze rozwinięte i utrzymane sieci wodnych dróg śródlądowych. W Polsce od kilku sezonów sytuacja powoli się zmienia, rozpoczęły działalność firmy czarterowe. Dziś już nie trzeba posiadać własnej barki, …

Loading

Inne budowle III Rzeszy Niemieckie fortyfikacje PODZIEMNA POLSKA

Bunkier w Cisiu

Nieco zapomnianym, niezbyt okazałym, ale stanowiącym świadectwo lat wojny i walk w rejonie tej miejscowości. Jest jednym z kilkunastu bunkrów, które tam stały, a po wojnie zostały zabrane. Ten pozostał na swoim miejscu.Kochbunkry zwane też garnkami kocha, były małymi, jednoosobowymi schronami produkowanymi seryjnie przez armię niemiecką w różnych wersjach. Stawiano je przeważnie przy linii obrony, dlatego też w okolicy możemy trafić na liczne …

Loading

Inne budowle III Rzeszy Niemieckie fortyfikacje PODZIEMNA POLSKA

Brandwachenstand w Częstochowie

Schron obserwacyjny posterunku przeciwpożarowego Deutsche Reichsbahn – Niemieckie Koleje Rzeszy. Niemieckie koleje państwowe istniejące w latach 1920–1949 były zaangażowane w przeprowadzanie transportów wojskowych i deportację podczas II wojny światowej ludności cywilnej do niemieckich obozów koncentracyjnych i na roboty przymusowe.

Loading

Bushcraftowa kuchnia VADEMECUM PODRÓŻNIKA

Sos grzybowy z ogniska

Po udany całodniowym zwiedzaniu Podziemnej Polski, przy popołudniowym słonku, czas zabrać się za przyrządzenie aromatycznej strawy z dobrodziejstw lasu, czyli sosu grzybowego ze świeżych grzybów przygotowanego na ognisku. Sos taki jest bardzo łatwy w przygotowaniu i robi się go dość szybko. A smakuje wybornie w tak idyllicznej scenerii jaką daje nam Dzika Polska.Więc, na rozgrzaną …

Loading

Armia Kraków PODZIEMNA POLSKA Polskie fortyfikacje Pozycja obronna Częstochowa

Pozycja obronna “Częstochowa”

 Odcinek ten miał powstrzymać siły wroga na 2 – 3 tygodnie, do momentu dotarcia odwodowej Armii “Prusy”. Był to newralgiczny punkt znajdujący się na styku dwóch związków taktycznych, Armii “Kraków” i Armii “Łódź”. Więc na całym odcinku zaplanowano budowę ok. 60 obiektów. Miały to być polowe schrony piechoty wkomponowane w sieć umocnień ziemnych. Jednakże do …

Loading

DZIKA POLSKA Jeziora

Rezerwat przyrody “Jeziorsko”

Jeziorsko – zbiornik zaporowy na Warcie, największy akwen i zbiornik retencyjny w regionie łódzkim. Zamysł budowy zbiornika powstał na początku lat 60, XX wieku. W pierwszej połowie lat 70, XX wieku wykonano projekt techniczny, a roboty rozpoczęto na przełomie 1975 i 1976. Zalew oddano do użytku w 1986 w celu regulacji przepływów rzeki i nawadniania …

Loading