NATURALNA POLSKA Śluzy, jazy, zapory i kanały wodne Zabytki techniki

Śluza nr 5 – Dębinek Południowy – Kanał Notecki

Kanał został wykonany na obszarze tzw. Bydgoskich Łąk Nadnoteckich, które znajdują się częściowo w depresji względem poziomu wody w kanale.W Dębinku znajduje się wodny węzeł rozrządowy, gdzie na odcinku 600 m poprzez dwie śluzy i trzy jazy następuje podział nurtu wodnego, w sposób umożliwiający regulację na dwie odnogi: – jedną zasilającą Noteć – drugą poprowadzoną …

Loading

Armia Poznań PODZIEMNA POLSKA Polskie fortyfikacje Pozycja umocniona Żnin

Linia umocnień Szubin – Żnin

Pozycję umocnioną Żnin i przedmoście Bydgoszczy uzupełniała linia umocnień, rozciągająca się od Żnina, przez Szubin, po Bydgoszcz. Linia umocnień przebiegała podobnie jak droga S8. Linia umocnień rozciągała się na długość około 40 km. Do opóźniania przeciwnika wykorzystano istniejące przeszkody terenowe:– rzeki Gąsawka i Noteć, wraz z kanałem Noteckim, jeziora Dobrylewskie, Sobiejuskie, Żędowskie i wszystko to …

Loading

Kujawsko - Pomorskie zamki i pałace NATURALNA POLSKA Zamki, pałace, dwory

Zamek Pałuków w Szubinie

Inicjatywę budowy w Szubinie zamku obronnego utożsamia się z osobą Sędziwoja z rodu Pałuków, który w latach 1372-1377 pełnił urząd generalnego starosty wielkopolskiego. Zamek powstał u schyłku rządów Kazimierza Wielkiego lub początków panowania Ludwika Węgierskiego. Zamek został usytuowany na niewielkim i trudno dostępnym wyniesieniu.Na południowych obrzeżach miasta wśród podmokłych łąk nad rzeką Gąsawką. Po śmierci …

Loading

NATURALNA POLSKA Śluzy, jazy, zapory i kanały wodne Zabytki techniki

Śluza nr 3 – Antoniewo – Kanał Notecki

Poprzednikiem Kanału Górnonoteckiego był kanał, prowadzący wody Noteci w Dębinku do Kanału Bydgoskiego. Został zbudowany w 1774 r. i służył wyłącznie zaopatrywaniu w wodę najwyższej przegrody Kanału Bydgoskiego, między śluzą Osowa Góra i Józefinki.Kanalizację górnej Noteci od jeziora Gopło do Kanału Bydgoskiego zaczęto realizować równocześnie z kanalizacją dolnej Brdy oraz regulacją Wisły na odcinku pruskim. …

Loading

NATURALNA POLSKA Śluzy, jazy, zapory i kanały wodne Zabytki techniki

Śluza nr 2 – Łabiszyn – Kanał Notecki

Śluza Nr 2 na Górnonoteckim odcinku drogi wodnej Warta – Kanał Bydgoski. Kanał powstał z potrzeby zaopatrywania w wodę Kanału Bydgoskiego oraz połączenia systemu jezior kujawskich i wielkopolskich z drogą wodną Wisła-Odra. Łączy Kanał Bydgoski z jeziorem Gopło, poprzez górną Noteć. Jest ostatnim odcinkiem drogi wodnej Warta – Kanał Bydgoski. Długość całego systemu Gopło – …

Loading

Kujawsko - Pomorskie zamki i pałace NATURALNA POLSKA Zamki, pałace, dwory

Pałac Lubostroń

Dobra łabiszyńskie zostały nabyte w 1762 r. przez hrabiego Franciszka Skórzewskiego, generała wojsk koronnych, zwolennika konfederacji barskiej. Kiedy syn hrabiego Fryderyk Skórzewski po raz pierwszy ujrzał zagubioną wśród nadnoteckich łąk wieś Piłatowo, urok miejsca o malowniczym krajobrazie zafascynował go, postanowił w tym miejscu wybudować w przyszłości siedzibę godną swego rodu. Stało się to w latach …

Loading

NATURALNA POLSKA U źródeł Polskości

Żnin

We wczesnym średniowieczu istniał tu gród, który w XI w. stał się siedzibą kasztelani. Pierwsza wzmianka o Żninie pochodzi z 1118 r. Do XVIII wieku stanowił własność arcybiskupów gnieźnieńskich.Zniszczony przez Krzyżaków w 1331 r. i w XIV wieku podczas walk między rodami Grzymalitów i Nałęczów. W XV wieku należał do większych miast Wielkopolski. Wielką sławę …

Loading

Armia Poznań PODZIEMNA POLSKA Polskie fortyfikacje Pozycja umocniona Żnin

Pozycja umocniona Żnin

Dwa schrony ulokowane w mieście.Główna linia obrony Armii Poznań przebiegała na tym odcinku od Szubina, wzdłuż jezior: – Wąsockie– Żędowskie– Sobiejuskie– Dobrylewskie– Żninskie Duże– Małe Żninskie– Skarbieńskie– Weneckie– Skrzynka – Biskupińskie– Święte– Godawskie– Gąsawskie– Oćwieckie– Chwałowskie kończąc na jeziorze Wiecanowskim.Dalej zaczynał się Pododcinek Mogilno.Pozycja schronów:https://maps.app.goo.gl/RHRgAtrGpvm594vf8https://maps.app.goo.gl/vVrmGgNEMBuEAwRQ8

Loading

Architektura użytkowa NATURALNA POLSKA

Kolejka linowa Piechcin – Janikowo

Jedyną czynną przemysłową koleją linową w Polsce pozostaje licząca 7 km kolejka z kopalni wapienia w Piechcinie do zakładów sodowych w Janikowie niedaleko Inowrocławia. W przeszłości rozebrana została odnoga tej kolejki do zakładu Soda Mątwy. Kolej linową otwarto w 1960 r., w jej skład wchodzą 164 wagony. Kolej jest bezzałogową koleją towarową w układzie dwulinowym. …

Loading

NATURALNA POLSKA Śluzy, jazy, zapory i kanały wodne Zabytki techniki

Śluza nr 1 – Pakość – Kanał Notecki

Pierwsza śluza na górnonoteckim odcinku drogi wodnej Warta – Kanał Bydgoski. Śluza jednokomorowa o napędzie ręcznym i elektrycznym wybudowana w 1882 r. Jej wymiary wynoszą 42,0 x 4,93m, a różnica poziomów górnego i dolnego lustra wody wynosi 2m. Dno i progi śluzy są betonowe. Stalowe wrota są dwuskrzydłowe. Proces napełniania odbywa się poprzez ręczny obrót …

Loading