Mosty, wiadukty, tunele NATURALNA POLSKA Zabytki techniki

Wiadukt kolejowy w Zatorze

U podnóża Gór Sowich witają nas wielkie wiadukty kolejowe. Metalowe konstrukcje z kamiennymi wysokimi na ok. 30 m filarami robią wrażenie. Postanawiam na nie po kolei wejść. Znajdują się na linii kolejowej Kłodzko-Wałbrzych, to jedna z najciekawszych tras kolejowych, biegnie po wielu mostach przerzuconych nad dolinami górskimi oraz przez tunele pod szczytami, najdłuższy w Polsce …

Loading

Mosty, wiadukty, tunele NATURALNA POLSKA Zabytki techniki

Eulengebirgsbahn

Kolej Sowiogórska “Eulengebirgsbahn” – nazwa dawnej normalnotorowej kolei prowadzącej z Dzierżoniowa przez Pieszyce, Bielawę, Srebrną Górę, Przełęcz Srebrną, Wolibórz, Słupiec do Ścinawki Średniej, o długości 62 km. Niekiedy tą nazwą określany jest jedynie jej górski odcinek ze Srebrnej Góry do Woliborza, na którym miejscami zamontowana była dodatkowa szyna zębata. Projekt trasy opracowano w latach 1895–1896. …

Loading

Miasta Forteczne NATURALNA POLSKA

Nysa śląski Rzym

Nysa śląskim Rzymem zwana. Przed wiekami była stolicą księstwa biskupów wrocławskich i warowną twierdzą, której pozostałości są dziś atrakcją. Będąc w Nysie koniecznie trzeba zobaczyć bazylikę św. Jakuba i św. Agnieszki,kościół św. Barbary, kościół św. Piotra i Pawła zbudowany przez bożogrobców-miechowitów oraz Wniebowzięcia Panny Marii wraz z kompleksem Carolinum, zabytkowe kamieniczki w Rynku, średniowieczne fortyfikacje …

Loading

Architektura użytkowa NATURALNA POLSKA

Prom na Odrze

W nadodrzańskiej części Zdzieszowic nazywanej Solownią był niegdyś port, w którym przeładowywano transportowaną rzeką sól. Od 160 lat działa tutaj prom. Dawniej dzięki przywilejowi nadanemu przez pana okolicznych ziem, hrabiego von Gaschin, obsługiwała przeprawę rodzina Gachów. Nazywano ich hrabiami Górnej Odry. Podobno tajemnica szczególnych łask, jakich ród dostąpił od von Gaschinów, tkwiła w zobowiązaniach jaśnie …

Loading

NATURALNA POLSKA Śluzy, jazy, zapory i kanały wodne Zabytki techniki

Przepust syfonowy Kłodnicy w Kędzierzynie

Pokonując kilka kilometrów z centrum Kędzierzyna możemy dotrzeć do niezwykle ciekawego miejsca jakim jest przepust syfonowy rzeki Kłodnicy pod Kanałem Gliwickim, potocznie nazywany syfonem Kłodnicy. Przyglądając się tej budowli hydrotechnicznej bardzo często, niesłusznie, kojarzona jest z innymi skrzyżowaniami cieków wodnych realizowanymi za pomocą akweduktów.

Loading

NATURALNA POLSKA Śluzy, jazy, zapory i kanały wodne Zabytki techniki

Kanał Kłodnicki

Kanał Kłodnicki to droga wodna zbudowana w latach 1792–1812, która miała połączyć gwałtownie uprzemysławiający się Górny Śląsk poprzez Odrę z resztą Prus, a zwłaszcza z Berlinem. Projekt przewidywał prowadzenie kanału częściowo z wykorzystaniem koryta rzeki. Na trasie kanału zaprojektowano 17 drewnianych śluz, przelewy, zastawy i mosty. Początkowo kanał miał być doprowadzony do Gliwic. Powstanie huty …

Loading

NATURALNA POLSKA Opolskie zamki i pałace Zamki, pałace, dwory

Dwór w Gierowie

Po drugiej wojnie światowej dobra w Gierowie przejęło państwo polskie. Przez kilkadziesiąt lat folwark użytkowało Państwowe Gospodarstwo Rolne. W dworze urządzono biura przedsiębiorstwa i mieszkania dla jego pracowników. Po upadku PGR-u zabudowania znalazły się w gestii Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Obecnie dwór jest własnością wspólnoty mieszkalnej. Budynek można zobaczyć tylko z zewnątrz. Otoczony ogrodzeniem …

Loading